نتیجه‌ای یافت نشد
علت ترک پاشنه پا و راه‌ های درمان آن

علت ترک پاشنه پا و راه‌ های درمان آن

ترک پاشنه پا جزو عارضه‌هایی است که ممکن است برای افراد زیادی رخ بدهد؛ ولی آمارها و انجام تحقیقات نشان داده است که خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ترک پاشنه پا قرار دارند.

ترک پاشنه پا ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد و به‌راحتی برطرف شود. ولی گاهی اوقات افراد نسبت به درمان ترک پاشنه پا بی‌توجهی می‌کنند و نتیجه آن ایجاد مشکلات جدی‌تر و درد بسیار زیاد پاشنه پا هنگام راه رفتن بخاطر ترک پا خواهند بود. که در این مرحله مجبور خواهند شد روش‌های پرهزینه‌تری را برای رفع این مشکل به کار ببرند.

در ادامه به بررسی علل ایجاد ترک پاشنه پا و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت. اگر شما یا اطرافیانتان نیز با این عارضه مواجه هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

 

علت ترک پاشنه پا چیست؟

دلیل اصلی ایجاد ترک پا، خشکی کف پا است. به این صورت که به دلیل نبود رطوبت کافی در کف پا، پاشنه پا پوسته‌ پوسته می‌شود و پس از سفت شدن آن، پینه‌های زرد و قهوه‌ای رنگ در اطراف پوسته‌ها ایجاد می‌شوند. توجه داشته باشید که همین ترک‌های پا می‌توانند محلی برای ورود باکتری‌ها و قارچ‌ها باشند در نتیجه ترک پا را شوخی نگیرید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

 

از جمله دلایل ایجاد ترک پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگزما: اگزما نوعی حساسیت پوستی است که در قسمت‌ها مختلف بدن از جمله پاشنه پا دیده می‌شود. اگزما با خشک کردن سطح پوست، سبب خارش و پوسته ‌پوسته شدن پوست پاشنه پا شده و ترک ایجاد می‌کند.

صاف بودن کف پا: کف پای صاف را یکی دیگر از دلایل ایجاد ترک پاشنه پا می‌دانند.

خار پاشنه: با رسوب کلسیم اضافه در استخوان، نوعی برآمدگی در پاشنه پا به نام خار پاشنه ایجاد می‌شود که یکی از دلایل ایجاد ترک پاشنه پا است.

انجام ورزش سنگین: با انجام ورزش سنگین، کف پای شما عرق کرده و رطوبت بسیار زیادی ایجاد می‌کند که ممکن است سبب عفونت و ترک پاشنه پا شود. این امر ممکن است در صورت عدم رعایت بهداشت نیز رخ بدهد.

خیساندن پاها در آب و به ویژه آب داغ در مدت طولانی: اگر پاهای خود را به مدت طولانی درون آب و به ویژه آب داغ قرار بدهید، ترک پاشنه پا ایجاد می‌شود.

حمام با آب بسیار داغ: حمام آب داغ مشکلات پوستی مختلفی را برای شما ایجاد خواهد کرد. برای حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از ایجاد ترک پوست بهتر است هنگام استحمام دمای آب ولرم باشد و پس از استحمام نیز از لوسیون و کرم‌های آبرسان و نرم کننده استفاده کنید.

شستشوی بیش از اندازه پاها: استفاده از مواد شوینده برای شست‌وشوی پا باعث ایجاد خشکی و در نتیجه آن ایجاد ترک پاشنه پا خواهد شد. بهتر است از شستن زیاد پا خودداری کنید یا حداقل پس از هر بار شست‌و شو از کرم مناسب برای چرب کردن و آبرسانی استفاده کنید.

عفونت قارچی: از دیگر دلایل ایجاد ترک پا، عفونت قارچی است که سبب پوسته‌پوسته شدن کف پاشنه پا می‌شود. این امر به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و در صورت عدم درمان، ناخن‌های پایتان را نیز درگیر می‌کند. استفاده از کفش زنانه یا کفش مردانه غیراستاندارد و بی‌کیفیت در ایجاد عفونت قارچی موثر است.

بانوان گرامی برای جلوگیری از تعریق پا و ایجاد عفونت قارچی در فصل تابستان می‌توانند از صندل‌های مناسب مانند صندل زنانه ws51024 یا صندل زنانه ws51020 که در تصویر زیر بارگذاری شده استفاده کنند.

با استفاده از کفش های چرم طبیعی زنانه چرم کاکتوس از ترک پا جلوگیری کنید

علت ترک پاشنه پا چیست

 

سندروم شوگرن: این بیماری نوعی بیماری مزمن است که از ایجاد رطوبت در پوست جلوگیری می‌کند.

دیابت: عدم کنترل قند خون سبب آسیب به اعصاب پا، خشکی کف پا و ایجاد ترک پاشنه می‌شود.

تغذیه نامناسب و داشتن رژیم غذایی اشتباه: رژیم‌های غذایی که برای لاغری یا چاقی استفاده می‌شود اگر غیر اصولی و نامناسب و بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی شما باشد، در نهایت شما را با بیماری‌های مختلف و خشک شدن پوست مواجه خواهد ساخت که ایجاد ترک پاشنه پا یکی از این عوارض خواهد بود.

درماتوز کف پا: نوعی بیماری شایع کف پوستی است که در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود.

به هم ریختن تعادل هورمونی در بدن و یا کم کاری تیروئید: در واقع یکی از نشانه‌های کم کاری تیروئید، ایجاد ترک در پاشنه پا است. به هم ریختن هورمون نیز می‌تواند یکی از دیگر دلایل ایجاد این عارضه باشد.

استفاده از صابون‌ها و شامپوهایی که با پوست فرد ناسازگار است و سبب ایجاد ترک پاشنه پا می‌شوند.

جابه‌جایی فصل‌ها: گاهی تغییر فصل سبب می‌شود تا برخی افراد خشکی زیادی در کف پاهای خود تجربه کنند و ترک ایجاد شود. این امر به‌خصوص در فصل پاییز محسوس است. در فصل تابستان نیز با گرم شدن دمای هوا و از دست دادن آب بدن از طریق تعریق این ترک‌ها بیشتر خواهند شد.

عدم نوشیدن آب کافی و یا به طور کلی کم آبی بدن: بهتر است در هر فصلی با توجه به نیاز بدن خود آب کافی بنوشید و از کم آب شدن بدن خود جلوگیری کنید.

اضافه وزن و چاقی: فرد چاق فشار زیادی بر روی کف پای خود وارد می‌کند و همین مورد نیز می‌تواند سبب ایجاد ترک پا شود.

هوای سرد زمستان

وجود دیگر مشکلات پوستی

 

درمان ترک پاشنه پا

 

درمان ترک پاشنه پا

روش‌های مختلفی برای درمان ترک پاشنه پا وجود دارد. شما می‌توانید به طرق مختلفی، خشکی کف پای خود را در خانه برطرف کنید و به دنبال آن ترک پا نیز رفع خواهد شد. برخی از داروها و پمادها نیز به درمان ترک پا کمک خواهند کرد. توجه داشته باشید که برای درمان ترک پا، اول باید بتوانید علت آن را تشخیص دهید و سپس بر اساس علت ایجاد ترک پا، نسبت به درمان آن اقدام کنید.

 

درمان خانگی ترک پاشنه پا

شما می‌توانید به روش‌های زیر و در خانه، خشکی کف پا و ترک پاشنه پای خود را درمان کنید:

 

قرار دادن پاها در تشت

در فواصل زمانی مشخصی، پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در آب ولرم قرار دهید.

 

استفاده از نمک حمام

به تعداد دو بار در طول هفته، پاهای خود را درون تشت آب و نمک قرار دهید. به این صورت که تشت را از آب گرم پر و یک دوم فنجان نمک حمام به آن اضافه کنید. هر بار به مدت 30 الی 60 دقیقه، پاهای خود را درون این آب نگه دارید.

 

پوشیدن جوراب تمام نخی به هنگام خواب

قبل از خوابیدن، پاهای خود را درون آب گرم و یا آب صابون و به مدت 10 دقیقه قرار دهید. اجازه دهید تا خشک شود. به کمک سنگ پا، پوسته‌های مرده کف پا را پاک‌سازی کنید، کرم یا وازلین به کف پا بمالید و در نهایت جوراب تمام نخی خود را بپوشید.

 

ماسک گلاب و گلیسیرین

دو قاشق چای‌خوری گلاب، نصف قاشق چای‌خوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با هم مخلوط کرده و به پاشنه پای خود بمالید. در نهایت یک جوراب نخی تمیز بپوشید و مدتی صبر کنید. گلیسیرین تأثیر زیادی در افزایش رطوبت کف پا و از بین بردن ترک پاشنه پا دارد.

 

عسل

مقداری عسل را به کف پای خود بمالید اندکی صبر کنید و سپس پای خود را بشویید. این ماده در ضدعفونی‌کردن کف پا بسیار مؤثر عمل می‌کند.

 

استفاده از کفش مناسب

یکی از عوامل موثر در کاهش ایجاد ترک پا استفاده از کفش چرم زنانه مناسب خارج از منزل یا صندل زنانه داخل خانه است. کفش مناسب با کاهش ایجاد فشار وارده از سمت زمین می‌تواند نقش موثری در کاهش ایجاد ترک پای شما داشته باشد.

با استفاده از کفش های چرم طبیعی زنانه چرم کاکتوس از ترک پا جلوگیری کنید

استفاده از کفش مناسب برای درمان ترک پا

 

درمان دارویی ترک پاشنه پا

همان‌طور که اشاره شد می‌توانیم به کمک برخی کرم‌ها و پمادها به درمان ترک پاشنه پا بپردازیم:

 

کرم ترک پا

کرم ترک پا را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید و بر اساس دستورالعمل روی آن، به مصرف کرم بپردازید.

 

استفاده از چسب پزشکی

برخی از چسب‌های پزشکی مخصوص ترک پا وجود دارند که به درمان ترک پاشنه کمک می‌کنند.

 

استفاده از بانداژ مایع

شما می‌توانید برای درمان سریع ترک پای جزئی از بانداژ مایع استفاده کنید.

 

مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک

گاهی اوقات ترک پا می‌تواند سبب ایجاد عفونت شود که در چنین شرایطی، پزشک متخصص برخی دارهای آنتی‌بیوتیک و ضدعفونی‌کننده را برای شما تجویز می‌کند.

 

سخن پایانی

ترک پاشنه پا ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد که اصلی‌ترین دلیل آن، خشکی کف پا است. یعنی در صورت نبود رطوبت در کف پا، ترک‌هایی در پاشنه پا ظاهر می‌شوند. ایستادن طولانی مدت روی پا و عدم استفاده از کفش مناسب از دیگر دلایل ایجاد این عارضه هستند. شما می‌توانید به کمک روش‌های خانگی و یا با کمک دارو و پماد به درمان ترک پاشنه پا خود بپردازید که در این مقاله از سایت چرم کاکتوس به بررسی کامل این موارد پرداخته شد.

 

سایر مقالات مرتبط:

علت پاشنه پا

انواع زیره کفش

۱۴۰۳/۴/۴ ۲۱:۱۹ ۵۷۴

امتیاز دهید

ثبت نظر

مقالات مرتبط

با ساختن حساب کاربری در زمان خرید صرفه‌جویی کنید

لطفا شماره همراه خود را وارد کنید

کد وارد شده در پیامک بازیابی را اینجا وارد کنید

تومان
تخفیف شما : تومان

تومان

رنگ
سایز