همه چیز در مورد کفش اسنیکر
کفشهای اسنیکر، بیش از هر کالای مد دیگری، بیانگر فردیت و هویت شخصی هستند. امروزه کفشهای اسنیکر میتوانند در اشکال، رنگها و کاربردهای نامحدود برای مصرفکننده معاصر، عرضه شوند. این کفشها که توسط همه از جمله ورزشکاران، هنرمندان، مجری و مدلهای مد گرفته تا بچهها در زمین بازی پوشیده میشود، جایگاه منحصر به فردی در تاریخ مد داشته و توانسته صنعت مد را از استایل رسمی کلاسیک به سوی استایل غیر رسمی و مد روز رهنمون سازد. در این مقاله قصد داریم یک سفر تاریخی را با شما شروع کنیم و به سالهای ابتدایی ظهور و بروز این مدل کفش، سری بزنیم.
تاریخچه کفش اسنیکر
کفشهای اسنیکر اولیه، از طریق لاستیک ولکانیزه شده توسط چارلز گودیر در سال 1839 ساخته شد. لاستیک ولکانیزه، فرآیندی برای سخت شدن لاستیکها، از گرما و گوگرد، برای کشسانی و استحکام بیشتر استفاده میکند. پس از آن، تغییر چندانی در ظاهر این کفشها ایجاد نشد. تا این که کفشهای plimsoll در اواخر قرن 19 بسیار محبوب شدند و به عنوان اجداد کفشهای اسنیکر و کتانی شناخته گردیدند. مشکلی که کفشهای پلیم سولز با آن رو به رو بودند، ظاهر آنها بود که چندان به مذاق خوش نمیآمد. با عطف به قرن بیستم، برندهای کفش اسنیکر که با آنها آشنا هستیم و هنوز هم محبوب هستند، تولد خود را آغاز کردند. در سال 1905، Gola در انگلستان تاسیس شد. در سال 1906، New Balance و Mizuno در بوستون و اوزاکا تأسیس شدند. Converse و Keds ، در سال های 1908 و 1916 در ایالات متحده افتتاح شدند. به دنبال کفشهای لاستیکی قبلی ، Converse و Keds کفشهای ورزشی خود را در همان سال، 1917 عرضه کردند. Converse اولین کفش بسکتبال را به نام "Converse All-Stars" تولید کرد. و شرکت لاستیکی ایالات متحده، کفشهای اسنیکر راحتتری را با کفی لاستیکی با روکشی به نام Keds منتشر کردند. در حالی که برادران آلمانی آدولف و داسلر، آدیداس و پوما را تاسیس کردند. آنها این کفشهای ورزشی را برای المپیک 1936 و به طور خاص برای دونده جسی اوون ساختند و اوون توانست با آنها، چهار مدال طلا کسب کند. این نقطه شروع بود، زیرا کفشهای اسنیکر در سطح بینالمللی شناخته شدند و مورد تقاضای افراد زیادی در سراسر دنیا قرار گرفتند.
چه عاملی باعث محبوبیت روزافزون کفش اسنیکر شد؟
یکی از دلایل اصلی محبوبیت کفشهای اسنیکر در بین مصرف کنندگان، ورود آنها به حوزه ورزش، به ویژه بسکتبال بود. تا زمانی که چاک تیلور آمد، هرگز کفش خاصی با بسکتبال مرتبط نبود. او یک بسکتبالیست نیمه حرفه ای بود که در سال 1921، Converse Sneakers را به خوبی تبلیغ کرد و در نهایت به چهره تبلیغاتی این کفش تبدیل شد. این اولین کفش ورزشی مورد تایید افراد مشهور بود و چاک تیلور آل استار نامیده شد. این یکی از اولین کفشهای ورزشی بود که از اوایل دهه 1900 تا دهه 1960 و 1970 عمدتاً برای بسکتبال استفاده میشد. محبوبیت روزافزون ورزش بسکتبال، Converse را در بین مصرف کنندگان، محبوب کرد و این کفش به تدریج به عرصههای دیگر از جمله موسیقی، اسکیت بورد و لباسهای روزمره نیز وارد شد. دومین شخصی که نقش بسیار موثری در مشهور شدن این مدل کفشها داشت، مایکل جردن بود. مایکل جردن که شکل ظاهری او الهام بخش لوگوی مرد پرش بود، تایید کرد که Converse Chuck Taylor کفش مورد علاقه او در دوران تحصیل در کالج بوده است. لوگوی مرد پرش، "بال" نامیده میشود. پیتر مور، طراح این لوگو، یک توپ بسکتبال با بالهایی را نشان طراحی کرد که از هر طرف بیرون میآیند. حضور مایکل جردن در فروش این محصول، موثر واقع شد به طوری که در سال 1984، نایک از این فرصت برای امضای قرارداد 250000 دلاری با مایکل جردن استفاده کرد و این مسئله باعث افزایش 17 درصدی درآمد فروش شد. مانند ورزش، صنعت موسیقی در تاریخ تثبیت جایگاه کفشهای اسنیکر نقش مهمی دارا بودند؛ زیرا آنها را به محصولی تبدیل کرد که برای اکثر افراد، جذاب بود. شنوندگان موسیقی میتوانستند از هنرمندان مورد علاقه خود تقلید کنند و کفشهای مشابه سلبریتیهای مورد علاقه خود را بپوشند. رپ، رگیتون و هیپ هاپ کاتالیزورهایی بودند که کفشهای اسنیکر را به اصلی ترین کفش مورد استفاده و بخش مهم کمد لباس مردم، تبدیل کردند.
سیر تحول کفشهای اسنیکر زنانه
نحوه پوشش زنان در اوایل دهه 1900، شروع به تغییر کرد. زنان شروع به رفتن به سر کار و فعال شدن در صنعت ورزش کردند. با این حال، کفشهای اسنیکر آنها همچنان شبیه کفشهای پاشنه بلند بود که ظاهری «زنانه» ارائه میکرد. حتی تا دهههای 1950 و 1960، زنان هنوز مجبور بودند در طول شرکت در فعالیتهای ورزشی لباس و دامن بپوشند. شرکت درفعالیتهای ورزشی و تمایل به پوشیدن لباسهای سنتی مردانه، از جمله کفشهای اسنیکر، گامی موثر در تغییر پوشش و استایل آن زمان و شکستن سنتهای قدیمی، توسط خانمها بود. با ورود هر چه بیشتر زنان به حوزه فعالیتهای اقتصادی در طول دهه 1980، امکان استفاده از کفش پاشنه دار چرم آن زمان، امکانپذیر نبود؛ زیرا راحتی مورد نیاز را برای خانمها ایجاد نمیکرد؛ بنابراین کفشهای اسنیکر تبدیل به بخشی از سبک زندگی زنان شد و دیگر فقط مختص ورزش نبود و استانداردهای پوشش جامعه، به طور قابل توجهی تغییر کرد. امروزه دیگر کسی این مدل کفشها را مختص به آقایان نمیداند. در دوران کنونی حضور افراد مشهور در تبلیغ کفش اسنیکر برای زنان، جایگاه این کفش را در زندگی بانوان، تثبیت نموده است.
محبوبیت کفش اسنیکر در نسل امروزی
کفش اسنیکر پس از طی کردن سیر تاریخی که به آن اشاره شد و تحولاتی که در طراحی آن صورت گرفت، امروزه به یکی از راحتترین و مد روزترین کفشها تبدیل شده است که در ایجاد یک استایل غیر رسمی شیک، نقش خوبی را ایفا میکند. در زمان کنونی شاهد هستیم که ترکیب کفش اسنیکر با پیراهن مردانه و شلوار جین یک ترکیب همیشگی و پر طرفدار در میان آقایان است و برای خانمها نیز پوشیدن کفش اسنیکر با پیراهن، دامن و شلوار جین کاملا به روز و زیبا محسوب میگردد. در این میان کفشهای اسنیکر سفید، یک کفش بدون رقیب برای نسل جوان در نظر گرفته میشود که آن را در کنار لباسهایی با رنگ پاستلی و خنثی یا برنز به کار میبرند و کفش اسنیکر مشکی نیز یک کفش دائمی و همهکاره به شمار میآید.
کلام آخر
در این نوشتار تاریخچه کفش اسنیکر از زمان تولد تا زمان کنونی مورد بررسی قرار گرفت و علت توجه عموم مردم، به این مدل کفش بیان شد. این کفشها در قرن ۱۹ متولد شدند و توانستند با ارتقای جایگاه خود توسط بسکتبالیستها و افراد مشهور در میان مردان و زنان، تا قرن ۲۱ به حیات خود ادامه دهند. در تولید کفشهای اسنیکر و اسپرت، پارچهها و متریال گوناگونی به کار میرود که بهترین آنها، چرم طبیعی است. اگر علاقمند به خرید کفش چرم اسپرت زنانه در مدلهای مختلف هستید، تیم برند چرم کاکتوس میتوانند به شما در انتخاب یک کفش با کیفیت و درجه یک کمک نمایند. در فروشگاه چرم کاکتوس، با جدیدترین مدلهای کفش چرم زنانه ( صندل چرم زنانه، کفش مجلسی چرم ، بوت زنانه، کفش اسپرت چرم زنانه و ...) و کفش چرم مردانه آشنا خواهید شد و شیرینترین تجربه خرید را برای خود رقم خواهید زد.
ثبت نظر