نتیجه‌ای یافت نشد
راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی یکی از اقدامات بسیار مهم در خرید محصولات چرم می‌باشد. این کار به شما اجازه می‌دهد از کیفیت محصول مورد نظر مطمئن شده و با خیال راحت خرید کنید. اگرچه ظاهر محصول مورد نظر نیز می‌تواند به شما در تشخیص چرم طبیعی از صنعتی کمک کند، عوامل بیشتری به شما کمک می‌کنند محصول چرم اصل را تشخیص داده و آن را خریداری کنید. چرم طبیعی از سالیان بسیار دور از جایگاه بالاتری نسبت به چرم مصنوعی برخوردار بوده و همواره اصالتی چشمگیر دارد. کیفیت بسیار و طول عمر و ماندگاری بسیار بالا، ظاهر شیک و خاص و اصالت از جمله مزایای چشم طبیعی می‌باشند. چرم مصنوعی طی سالهای بسیار تغییرات چشمگیری داشته است اما هیچگاه از زیبایی و دوام چرم طبیعی برخوردار نشده و نخواهد شد.

تفاوت بسیار زیاد چرم طبیعی و مصنوعی، تشخیص آنها از یکدیگر را بسیار آسان می‌کند. پیش از نکات تشخیص چرم طبیعی از صنعتی ابتدا به معرفی و بررسی تفاوت‌های هر کدام از آنها می‌پردازیم.

 

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی همانطور که از نامش پیداست از پوست طبیعی جانوران مختلفی از جمله گاو، گوسفند، بز، مار و… و به روش دباغی ساخته می‌شود. چرم طبیعی به دلیل گرفته شدن از جانوران مختلف، دارای بالاترین کیفیت و دوام می‌باشد. محصولات چرم طبیعی همواره از محبوب‌ ترین محصولات دنیا بوده و هیچگاه از صنعت مد و فشن کنار گذاشته نشدند. همین امر باعث تنوع بسیار بالای محصولات چرم طبیعی در طرح و رنگ شد. تبدیل پوست گیاهان به چرم طبیعی مراحل بسیاری جالبی دارد؛ پوست حیوانات ذکر شده به دباغ خانه فرستاده می‌شود و پس از انجام عملیات مختلف فیزیکی و شیمیایی که باعث مقاومت آن در برابر نفوذ میکروارگانیسم‌ها می‌شود، چرمی طبیعی و با کیفیت به دست می‌آید که در ساخت انواع محصولات از جمله لباس، کیف چرم زنانه و مردانه و کفش چرم زنانه و مردانه و اکسسوری‌هایی از جمله دستبند چرم، جاکارتی و جاسوئیچی، هولدر و دیگر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک چرم طبیعی و با کیفیت علاوه بر این که از ظاهر شیک تری نسبت به چرم مصنوعی برخوردار است؛ طول عمر و ماندگاری بسیاری داشته و به مرور زمان آسیبی به سلامت شما وارد نمی‌کند.

 

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی همانطور که از نامش پیداست از مواد پلیمری یا همان پلاستیکی PVC و PU ( پلی اورتان ) ساخته و تولید می‌شود. چرم مصنوعی به دو روش تر و خشک انجام می‌گیرد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. چرم مصنوعی به صورت گسترده در صنعت تولید مبلمان خانه مورد استفاده قرار می‎گیرد و اگرچه از کیفیت بسیار پایین تری نسبت به چرم طبیعی برخوردار است، اما به دلایل مختلف و توسط افراد مختلف از جمله حامیان حقوقی حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرم مصنوعی به نسبت چرم طبیعی از طول عمر و ماندگاری پایین تری برخوردار بوده و به دلیل کیفیت پایین، ظاهر آن هیچگاه به زیبایی ظاهر محصولات چرم طبیعی نمی‌باشد.

 

 

 

چگونگی تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

اگرچه هیچگاه نمی‌توان صد در صد از طبیعی یا مصنوعی بودن چرم اطمینان حاصل کرد، رعایت نکات و انجام بررسی‌هایی می‌توانند به شما در تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی کمک کنند. با دقت به واکنش چرم مورد نظر نسبت به هر کدام از آزمایش‌های زیر و رعایت نکات مهم ذکر شده، می‌توانید به راحتی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید. در ادامه به معرفی و بررسی روش‌های تشخیص چرم طبیعی از صنعتی می‌پردازیم.

 

 

واکنش به آب

برای تشخیص چرم طبیعی از صنعتی از طریق بررسی رطوبت پذیری آن، باید بسیار در میزان آبی که از آن استفاده می‌کنید دقت کنید. آب بسیار زیاد در طول زمان باعث آسیب دیدن چرم طبیعی شده و ممکن است حتی لکه‌هایی را بر روی سطح آن به وجود بیاورد. بنابراین تنها چند قطره آب برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی با این روش کافی است. چرم طبیعی به مرور زمان قطره‌های آب را جذب کرده و چرم مصنوعی، اینکار را نمی‌کند. قطره‌های آب، از روی سطح چرم مصنوعی سر خورده و جذب آب نمی‌شوند. بنابراین با مشاهده جذب شدن یا نشدن قطره‌های آب می‌توانید از طبیعی یا مصنوعی بودن چرم اطمینان حاصل کنید.

 

واکنش به شعله

چرم طبیعی به صورت ذاتی، بسیار دیر می‌سوزد. هنگامی که چرم طبیعی به حرارت و شعله واکنش داده و می‌سوزد، علاوه بر این که بویی مشابه بوی سوختن مو می‌دهد، دارای دودی سفید رنگ می‌باشد. باقی مانده‌ی چرم طبیعی سوخته نیز حالتی پودری و نرم دارد. این در صورتی‌ست که چرم مصنوعی به سرعت می‌سوزد و علاوه بر این که در انتها دارای باقی مانده‌ای محکم و ضخیم می‌باشد، به هنگام سوختن بوی پلاستیک داده و دارای دودی تیره رنگ می‌باشد. در صورتی که قصد اطمینان از طبیعی یا مصنوعی بودن چرم محصولی را دارید، انجام این روش در فروشگاه نیز امکان پذیر نمی‌باشد اما این روش به طور کلی برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بسیار کاربردی و مطمئن می‌باشد.

 

لمس کردن چرم

استفاده از حس لامسه در تشخیص چرم طبیعی از صنعتی بسیار تاثیر گذار بوده و تنها نیازمند رعایت نکات و دقت بسیار بالا می‌باشد. سطح چرم را لمس کنید، در صورتی که سطح چرم باعث گرم شدن دست شما شود، چرم طبیعی است. حال به سطح چرم فشاری وارد کنید، سطح چرم زیر دست شما چروک شده و پس از چند ثانیه به حالت عادی خود باز می‌گردد. این طبیعی بودن چرم را حتی بیشتر تایید می‌کند. سطح چرم مصنوعی سرما را به دست شما منتقل کرده و در صورت فشرده شدن، واکنشی نشان نمی‌دهد. چرم طبیعی مقاومت بسیار بالایی داشته و به راحتی سوراخ و یا پاره نمی‌شود. اما چرم مصنوعی دقیقاً برعکس بوده و به راحتی خراش برداشته و سوراخ می‌شود. این ویژگی چرم طبیعی نیز یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن میان مردم است.

 

بررسی سطح چرم

برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از طریق بررسی سطح چرم، باید سطح چرم محصول مورد نظر را به خوبی مشاهده کنید. چرم طبیعی دارای منافذ و خطوط مختلفی می‌باشد. این در صورتی‌ست که چرم مصنوعی سطحی براق، صاف و یکنواخت دارد و بر روی آن خبری از منافذ و دانه‌ها نیست. امروزه نیز چرم طبیعی ممکن است سطحی براق و صاف داشته باشد که به آن چرم اصلاح شده گفته می‌شود.

 

 

بو کردن چرم

بو کردن سطح چرم به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از حس بویایی خود، به راحتی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید. برای تشخیص چرم طبیعی از صنعتی از طریق حس بویایی، سطح چرم را بو کنید. سطح چرم طبیعی بوی حیوانات و در مواقعی بویی تند می‌دهد. از طرفی چرم مصنوعی بوی پلاستیک و نه بویی زنده می‌دهد. اگرچه دانستن این نکته می‌تواند به شما در تشخیص چرم طبیعی از صنعتی به کمک حس بویایی کمک کند، بسیاری از تولید کنندگان از مواد مختلف برای از بین بردن بوی حیوانات چرم طبیعی و بسیاری دیگر از مواد رایحه‌ی چرم طبیعی بر محصولات چرم مصنوعی خود استفاده می‌کنند. بنابراین خرید از یک فروشگاه معتبر، شما را از بررسی و انجام آزمایش‌های مختلف برای تشخیص چرم مصنوعی از طبیعی بی نیاز می‌کند.

 

بررسی وزن چرم

چرم طبیعی یک چرم سنگین می‌باشد. مهم نیست چرم طبیعی از چه حیوانی ساخته شده باشد. به عنوان مثال چرم ساخته شده از پوست بز خود سبک ترین نوع چرم طبیعی بوده و با این حال از چرم مصنوعی سنگین تر می‌باشد. چرم مصنوعی بسیار سبک و بی وزن می‌باشد. در میان چرم‌های طبیعی، چرم اصلاح شده که سطحی صاف و یکدست دارد و به همین جهت ساییده می‌شود، سبک وزن تر از چرم طبیعی دانه دار کامل می‌باشد.

 

مقایسه قیمت

چرم طبیعی از اصالت، زیبایی، طول عمر و ماندگاری و کیفیت بالاتری نسبت به چرم مصنوعی برخوردار می‌باشد و همین امر باعث می‌شود قیمت بیشتری نسبت به چرم مصنوعی داشته باشد. چرم مصنوعی ارزان و بی کیفیت بوده و پس از مدتی علاوه بر این که زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهد، باعث انواع بیماری‌های پوستی از جمله سرطان پوست می‌شود. قاعدتاً چرمی که از کیفیت پایین تری برخوردار است باید قیمت پایین تری نیز داشته باشد. بنابراین مقایسه قیمت چرم اصل و فیک، یکی دیگر از راهکارهای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی می‌باشد.

 

بررسی میزان انعطاف پذیری چرم

یک چرم طبیعی بسیار منعطف بوده و در صورت خم شدن، پس از چند ثانیه به حالت اولیه‌ی خود برگشته و دیگر دارای چین و چروک نمی‌باشد. اما چرم مصنوعی انعطاف پذیر نبوده و اگرچه به سختی خم می‌شود، در صورت خم شدن به سرعت به حالت اصلی بر نگشته و هنگامی که دوباره به حالت قبل خود باز می‌گردد، دارای چین و چروک می‌باشد.

 

بررسی جنس قسمت پشتی چرم

جنس بخش پشتی چرم طبیعی و مصنوعی با هم متفاوت است و همین، می‌تواند شما را در تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی راهنمایی کند. پشت چرم طبیعی، پرزدار می‌باشد اما پشت چرم مصنوعی دارای نخ بوده و دوخته شده می‌باشد. بنابراین به قسمت پشتی چرم مورد نظر دقت کرده و آن را به خوبی مشاهده کنید. در صورتی که پرز دیدید چرم طبیعی، و در صورت دیدن نخ، چرم مصنوعی می‌باشد.

 

بررسی انعکاس نور بر سطح چرم

نوری که بر سطح چرم طبیعی می‌تابد، انعکاسی نامیزون دارد. بدین صورت که به صورت یکسان منعکس نشده و باعث می‌شود برخی از بخش‌های سطح چرم مات و برخی دیگر براق به نظر برسند. اما انعکاس نور بر سطح چرم مصنوعی، یکسان بوده و باعث مات یا براق شدن بخش‌های مختلف آن نمی‌شود. دلیل این امر، تفاوت سطح چرم است. سطح چرم طبیعی یکسان نیست و دارای بالا و پایین‌هایی می‌باشد و به همین دلیل انعکاس نور بر روی آن یکسان نیست. اما سطح چرم مصنوعی صاف بوده و نور را به صورت یکسان منعکس می‌کند.

 

آیا با این روش‌ها می‌توان به طور حتمی از طبیعی بودن چرم اطمینان حاصل کرد؟

اگرچه تمامی این روش‌ها اطمینان شده و معتبر هستند، ممکن است نتوانند به شما در تشخیص صد در صد و درست چرم طبیعی از مصنوعی کمک کنند. بهترین راه اطمینان از تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، خرید از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر می‌باشد. فروشگاه چرم کاکتوس که از چرم گاوی درجه یک جهت تولید محصولات چرمی خود استفاده می‌کند، با داشتن دوازده شعبه فعال در سراسر کشور و امکان خرید به دو صورت حضوری و آنلاین، بهترین گزینه جهت خرید محصولات چرم طبیعی می‌باشد. هنگامی که از همچین برند معتبری خرید می‌کنید، دیگر نیازی به امتحان کردن روش‌ها و راهکارهای مختلف جهت اطمینان از طبیعی بودن چرم مورد نظر ندارید چرا که از طبیعی و با کیفیت بودن آن، اطمینان کامل دارید. محصولات فروشگاه چرم کاکتوس به دلیل ساخته شدن از چرم درجه یک گاوی، دارای طول عمر و ماندگاری بالا بوده و در کنار تنوع بسیار بالا در رنگ و طرح، می‌توانند بهترین گزینه‌ی شما جهت خرید باشند.

 

۱۴۰۱/۳/۸ ۱۲:۱
ثبت نظر

مقالات مرتبط

با ساختن حساب کاربری در زمان خرید صرفه‌جویی کنید

لطفا شماره همراه خود را وارد کنید

کد وارد شده در پیامک بازیابی را اینجا وارد کنید

تومان
تخفیف شما : تومان

تومان

رنگ
سایز